Weekverslag - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Akkrum4Oeganda - WaarBenJij.nu Weekverslag - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Akkrum4Oeganda - WaarBenJij.nu

Weekverslag

Blijf op de hoogte en volg Akkrum4Oeganda

20 Augustus 2012 | Oeganda, Kampala

Weekverslag
Al weer een week voorbij dus hoog tijd om het thuisfront op de hoogte te stellen:

Dinsdagochtend hebben we weer gewerkt. We hebben gemetseld en geverfd(binnen en buiten).Na een ochtend hard werken konden we ons 's middags weer in het zweet werken, want er stond een voetbalwedstrijd tegen het beste team van de school gepland. De wedstrijd vond plaats op het voebal'veld' (wat meer hobbels en zand is) van Kiwangala. Na de eerste helft van 30 minuten stonden we met 3-2 voor, maar in de 2e helft waren ze echt te goed en hebben we uiteindelijk verloren met 3-8. Helaas.

Woensdag ochtend verder gegaan met verfen. Ook zijn we begonnen met het schetsen van muurschilderingen in de lokalen.
Woensdag middag hebben we een ronde gedaan langs gezinnen die een wees hebben opgenomen. We hebbben ze een voedsel pakket aangeboden en ook kleding. Het was prachtig om te zien hoe de kinderen straalden als ze hun nieuwe shirt of broek aandeden. Op de terugweg hadden we nog kleding over en twijfelden ook niet toen we een groepje kinderen zagen staan, waarvan 1 jongetje naakt was. Het leukste was nog toen we wegliepen en de kinderen gillend door de bananenvelden terugrenden naar huis om de nieuwe kleren te laten zien.

Donderdagochtend werd het werk al wat minder zwaar aangezien de grootste klussen afwaren. 's middags dus genoeg energie om achterop de Boda Boda(motor) te stappen en via zandweggetjes naar de Holy Stones te gaan. Dit is eigenlijk 1 steen maar lijkt alsof het er 2 zijn. Ook heeft de steen voor sommige mensen een heilige betekenis.

Vrijdagochtend was de laatste werkochtend, maar veel klussen waren al klaar. een schoolgebouw is van binnen en buiten geverfd en de bibliotheek is helemaal opgeruimd en verrijkt met onze engelse boekjes. Tegelijk was vrijdag ook de laatste dag dat de kinderen naar school kwamen om hun rapport op te halen. Voor ons een mooie gelegenheid om cadeautjes uit te delen: fluitjes, auto's, springtouwen, ballen etc. etc. De meeste kinderen waren zeer tevreden met hun cadeau maar voor sommigen waren de cadeautjes onbekend.
Vrijdag middag hadden we de eer om bij een bruiloft te zijn. Dit gaat er hier heel anders aan toe dan in Nederland.
Het duurt veel langer en de ceremonie is ook niet te vergelijken zo kwam er tijdens de bruiloft zelfs een kip aan bod.Helaas keek de bruid niet heel gelukkig maar achteraf kwamen we erachter dat het kwam door de hoofdpijn van het strakke haar.
'S avonds zelfs nog met de trompetten opgetreden voor het bruidspaar.

Zaterdagochtend op bezoek geweest bij de modelboerderij van het Children Sure House. John liet ons verschillende tuinen zien en legden uit hoe ze optimaal het schaarse regenwater konden benutten. (alhoewel de laatste week de regenval niet heel schaars is en we terug moesten lopen in een stortbui:Teamshower) Zaterdag middag nog even de lokale markt bezocht, waar alledaagse dingen werden verkocht.

Zondagochtend de kerkdienst bijgewoond (in de examenhal) Daar vaak HALLELUJAH geschreeuwd en 3 uur op een houtenbankje gezeten.
Zondagmiddag op bezoek geweest bij een gevangenis. 60 mannen in gele pakjes wachtten daar op ons. We hebben voor ze gezongen en gezegend. Als laatst mochten we de 'cel' even zien. Met opzet de ' ' want een cel kon je het niet noemen. Het was een kleine ruimte van ongeveer 40 m2 waar 30 mannen moesten slapen op matjes en ook overdag daar tijd doorbrengen.
Verder was daar alleen wat water en een 'wc'.

Vannochtend zijn we richting Queen Elizabeth park vertrokken. Onderweg wat mooie foto's kunnen maken, want wat een mooi uitzicht!!

In het volgende verslag zullen jullie alles horen over de Safari die morgen zal zijn.

Groetjes
Mette.

• 20 Augustus 2012 - 20:49

Fimke, Ylse En Rixt:

Mette,
    Bedankt voor je mooie verslag!
    Geniet van de safari.
    groetjes aan iedereen,
    Fimke, Ylse en Rixt

• 20 Augustus 2012 - 21:28

Hielke En Frouwkje Albada.:

In hiel leuk ferslach.
    Wat meitsje jimme in protte mei en wat sille jimme in soad te fertellen hawwe as jim wer werom binne.
    We binne tige neisgierrich nei de foto's.
    Noch hiele goede dagen en in moaie safari mei in soad bisten tawinske.Fierder noch in hiele goede weromreis.
    Oan't sjens ,Pake en Beppe

• 21 Augustus 2012 - 10:21

Jeanine Van Der Meulen:

Super leuk.
    Jammer dat lusia en mette ziek zijn/geweest
    Veel plezier nog.
    En een goede terug reis
    Xxxx jeanine van der meulen

• 21 Augustus 2012 - 11:03

THB:

Hoi allemaal,
    Leuk om te lezen wat jullie de afgelopen week allemaal gedaan en ervaren hebben.
    Wat zal dat een goed gevoel geven dat je mensen blij kunt maken met kleding en een voedselpakket. Maar ook fijn dat jullie werkproject gereed is gekomen.
    Deze reis zal bij jullie nog lang in gedachten blijven.
    We hopen dat jullie een hele fijne safari hebben en veel dieren zullen zien.
    Even lekker ontspannen na al het werk en de vele indrukken.
    Nog een paar fijne dagen en tot vrijdag.
    Berrit is al aan het aftellen.
    Groetjes, Tjitte, Hieke, Berrit.

• 21 Augustus 2012 - 12:07

Eelco:

ha die " warbere" people
    mooi hoe jullie de klus daar klaren; en er zelf ook nog zoveel waardevols en prettigs aan beleven.
    En ja als het haar maar goed zit,daar moet je daar zo heel wat voor over hebben.
    Leuk dat de trompetten bij de bruiloft van pas kwamen, over harmonie gesproken.
    Nou mensen geniet er nog flink van en vooral ook weer een behouden thuiskomst .
    hartelijke groeten van Eelco

• 21 Augustus 2012 - 20:51

Ageeth:

Hallo Mette en reisgenoten,

Ook vanaf Ameland volgen we jullie reis... Super wat jullie allemaal al hebben gedaan en de blijdschap van de kinderen bij het krijgen van hun nieuwe kleding en het speelgoed is een indruk/ervaring die jullie je hele leven bij jullie houden.

heel benieuwd hoe jullie de safari vonden en welke wilde dieren jullie allemaal hebben gezien.
    Goede reis terug vrijdag.

Groetjes vanaf Ameland.
    Fam Fox- vd Laag

• 21 Augustus 2012 - 22:02

Hoi Zus (caroline):

Foto's en reisverslag gelezen
    Jullie doen goed werk.
    Wens jullie nog hele goede dagen en voor zondag goede terug reis.
    Ben heel benieuwd naar je ervaring daar.
    Lieve groetjes ardy en hans

• 21 Augustus 2012 - 22:02

Hoi Zus (caroline):

Foto's en reisverslag gelezen
    Jullie doen goed werk.
    Wens jullie nog hele goede dagen en voor zondag goede terug reis.
    Ben heel benieuwd naar je ervaring daar.
    Lieve groetjes ardy en hans

• 22 Augustus 2012 - 00:07

Dijkman:

IJlst is trots op Akkrum !
    Geniet van de laatste dagen en een goede reis naar huis.

Gr. Henk, Martine, Thijs en Koen

• 22 Augustus 2012 - 10:32

Ymkje Hollander-bergsma:

hallo allemaal.
    heb vanmorgen jullie kaart uit oeganda gekregen gemaakt door de kinderen daar, hardstikke leuk, wil je de kinderen hiervoor bedanken als het nog kan?
    groetjes ymkje

• 25 Augustus 2012 - 13:58

Piet En Anneke Brouwer Sieperda:

Mooi dat jullie allemaal weer gezond en wel zijn gearriveerd op jullie thuisadres na een indrukwekkende ervaring.

Thuis nog maar even goed nagenieten nu.

Groeten van ons.

Akkrum4Oeganda

Vanuit de jeugd van de Protestantse Gemeente in Akkrum is het initiatief genomen om deel te nemen aan een werkproject van de Stichting Livingstone. Dit betreft kortlopend ontwikkelingswerk zoals het mee bouwen aan een school, het geven van lessen en organiseren van sport- en spelactiviteiten voor de plaatselijke jeugd. In de zomer van 2012 gaan we 3 weken lang naar Oeganda, de parel van Afrika. Het project is een school met 900 kinderen tussen de 4 en 16 jaar, in het dorpje Kiwangala. Het doel van dit werkproject is tweeledig: een bijdrage leveren aan het lokale ontwikkelingsproject om de mensen ter plekke te helpen en het bijdragen aan de persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling van de eigen Akkrumer jeugd. Door zich in te zetten voor anderen - wiens wieg op een minder welvarende plek stond dan hier in Akkrum - worden ze heel nadrukkelijk geconfronteerd met de vraag waar ze zelf voor staan in het leven en welke bijdrage ze willen leveren aan de samenleving. Daarnaast is het uiteraard de bedoeling dat wordt genoten van de culturele uitwisseling tussen mensen uit beide landen en culturen.

Actief sinds 21 Juli 2012